Klachten
Er zijn diverse klachten die je kunt ervaren op je werk. Belangrijk is om als eerste helder te krijgen waar je echt tegen aan loopt. De volgende stap is te onderzoeken welke rol jij daarin neemt. Vaak handelen we vanuit gewoontes, vanuit hoe we het altijd deden, maar dat levert niet altijd het gewenste resultaat op. Sterker nog, dat leidt soms tot een scala aan lichamelijke en/of psychische klachten.
De derde stap is het veranderingsproces aangaan. Stappen nemen om nieuwe ‘gewoontes’ aan te leren. Te ervaren dat je situaties op meerdere manieren kunt aanpakken en te ervaren dat je daarmee grote verbeteringen kunt realiseren.
We leven vanuit de gedachte dat we de werkelijkheid zien, maar wat je denkt dat je ziet, is meer wat je denkt dan wat je ziet.
Werkdruk
De druk om te presteren is in onze huidige samenleving groot. Dat betekent dat je als werknemer/ondernemer moet zorgen dat je de regie in handen houdt. Dat klinkt simpel maar dat is het zeker niet. Ongewild loopt de druk gedurende de jaren op en vraag je je op een gegeven moment af; “Is dit wat ik wil?” Het antwoord is meestal wel helder, maar de oplossing niet.
(Te) hoge verwachtingen
De verwachtingen van een opdrachtgever/werkgever kunnen onbewust oplopen. Snel leveren is daar één van. De vorige keer ging het ook goed, dus waarom nu niet? Met als gevolg dat je wellicht werk mee naar huis neemt om te zorgen dat het op tijd af is. Je wilt je klant/werkgever immers niet teleurstellen.
Op zich is daar niets mis mee, maar voordat je het weet wordt het een gewoonte en blijft er te weinig tijd over om te ontspannen, om weer nieuwe energie op te doen.
Miscommunicatie
Hoe vaak vullen we niet in wat de ander er van vindt. Wellicht ben je heel sensitief en heb je het goed. Maar het risico is dat je er naast zit en bovenal vul je het voor de ander in, waardoor een open communicatie niet meer mogelijk is.
Zo zijn er veel patronen die we hebben aangeleerd in onze manier van communiceren. Deze hebben ons veel gebracht maar kunnen ons in de loop der tijd in de weg gaan zitten. Belangrijk is om hier bewust van te worden, en de vrijheid te nemen om er anders mee om te gaan. Leren vanuit het hier en nu te reageren, niet vanuit de pijn en frustratie uit het verleden.
Aanpak
De vraag is; hoe pak je het aan, welke stappen kun je maken om uit de impasse te komen? Vragen waar jij in de sessies aan gaat werken, want er is geen standaard oplossing. Belangrijk is dat je open staat om te onderzoeken welke stappen je kunt nemen om verder te komen in je ontwikkelingsproces. Dat is niet altijd eenvoudig en vaak gaat dit gepaard met weerstand. Kenmerkend daarbij is dat de verbale ‘verdedigingsmachine’ in stelling wordt gebracht. Er worden prachtige argumenten bedacht om door te gaan op de oude voet.
Mijn taak is het om jou in dit proces te begeleiden. Dit gaat op een contactvolle maar ook confronterende manier. Waarin je zult ervaren dat verandering leidt tot waardevolle ontwikkeling.